Dekleta so boljša v digitalni pismenosti kot fantje
Pedagoški inštitut ter Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje sta danes v Ljubljani predstavila rezultate Mednarodne raziskave računalniške in informacijske pismenosti (ICILS) 2023, ki kažejo na poslabšanje dosežkov slovenskih osmošolcev v digitalni pismenosti. ICILS raziskava, ki jo vodi Mednarodno združenje za vrednotenje izobraževalnih dosežkov (IEA), omogoča vpogled v računalniške spretnosti mladih, pri čemer Slovenija drugič sodeluje v raziskavi.
Raziskava in rezultati za Slovenijo
ICILS raziskava se osredotoča na ocenjevanje digitalnih veščin, potrebnih za uspešno sodelovanje v sodobni družbi. Pri letošnjem ciklu je sodelovalo 34 držav, iz Slovenije pa je bilo v raziskavo vključenih 169 šol in več kot 3.300 osmošolcev. Rezultati za leto 2023 kažejo, da slovenski učenci dosegajo povprečnih 485 točk, kar je padec od 511 točk v letu 2013. Slovenija je tik nad mednarodnim povprečjem, pri čemer je večina evropskih držav, vključno z Češko, Dansko in Avstrijo, dosegla višje rezultate.
V preučevanju računalniškega mišljenja, ki je bilo vključeno prvič, so slovenski učenci dosegli 448 točk, kar je pod mednarodnim povprečjem.
Vpliv socialno-ekonomskega statusa in izkušenj
Raziskava je tudi ugotovila, da na dosežke učencev vplivajo socialno-ekonomski dejavniki, kot so izobrazba staršev in število knjig doma. Prav tako so imeli učenci z večletnimi izkušnjami uporabe računalnika prednost, medtem ko je v Sloveniji ta razlika v primerjavi z mednarodnimi rezultati manj opazna.
Dekleta so sicer pri digitalni pismenosti dosegla boljše rezultate od fantov, kar velja tudi za večino drugih držav, medtem ko pri računalniškem mišljenju razlik med spoloma ni.
Prihajajoči ukrepi za izboljšanje digitalnih kompetenc
Minister za vzgojo in izobraževanje dr. Vinko Logaj je ob predstavitvi rezultatov napovedal korake za izboljšanje digitalne pismenosti. Med drugim se načrtuje prenova učnih načrtov, ki bo vključevala konkretne cilje za krepitev digitalnih veščin, in usposabljanje učiteljev za boljše vključevanje IKT pri poučevanju. Minister je poudaril, da bodo strateške prilagoditve, ki so že v pripravi, dolgoročno prispevale k dvigu dosežkov na področju digitalnih kompetenc.
ICILS raziskava torej opozarja na potrebo po okrepitvi digitalnih veščin v Sloveniji in predstavlja priložnost za izboljšave, ki bodo mladim omogočile boljše vključevanje v digitalizirano prihodnost.